Sinun ei tarvitse maksaa verkkokaupan perustamisesta tuhansia euroja, kuten jotkut digimarkkinointiyritykset tahtovat sinun uskovan. Jos aikaa ja osaamista riittää, voit perustaa verkkokaupan itse, eikä rahaa tarvita kuin satanen tai pari. Kerromme tässä artikkelissa lisää verkkokaupan perustamisesta WooCommercen avulla.

Kuka tarvitsee verkkokauppaa?

Jos olet yrittäjä, saatat tarvita verkkokaupan. Verkkokauppa ei ole vain tavaraa ja elintarvikkeita myyvien yritysten yksinoikeus, sillä verkkokaupassa voidaan myydä myös palveluita. Verkkokaupassa voi ostaa lahjakortin vaikka hierontaan, hiustenleikkaukseen tai personal trainerille.

Verkkokaupassa voi myös varata ja maksaa ajan vaikkapa nuohoukseen, tatuointiin tai eläinlääkärille.

Verkkokaupassa voi myydä e-kirjoja tai pääsyn blogin maksullisen sisällön pariin.

Verkkokaupassa voi myydä myös verkkokursseja ja -luentoja. Esimerkiksi joogaohjaajan kannattaa videoida tuntinsa ja laittaa ne sitten myyntiin, sillä näin sama tunti voi tuottaa vielä vuosienkin päästä. Myös koirankoulutusta, tanssinopetusta tai esimerkiksi ravintoneuvontaa voi myydä netissä – joko livetapaamisten tai videotallenteiden kautta. 

Verkkokauppamyynti on tuottoisampaa, jos verkkokaupan kuukausittaiset kustannukset ovat kohtuulliset, eikä verkkokaupan ylläpitämiseen kulu kohtuuttomasti aikaa. Suosittelemme sinulle WooCommercea.

Mitä tarvitset WooCommerce-verkkokaupan perustamiseen?

WordPress

Jotta voisit perustaa verkkokaupan, tarvitset seuraavia asioita:

  • nettiyhteyden
  • jotain myytävää
  • palvelimen
  • WordPress-tunnukset
  • domainin

WordPress on ilmainen sisällönhallintajärjestelmä, jolla on toteutettu merkittävä osa koko maailman verkkosivustoista. Tunnukset voit käydä hankkimassa vaikka saman tien. Vaikka WordPress on ilmainen, voit joutua maksamaan lisäosista.

Vuokraa palvelintilaa esimerkiksi SiteGroundilta. Verkkokaupan tarvitsema palvelintila maksaa alle satasen vuodessa. Hintaan kuuluu sähköpostilaatikoita sekä SSL-sertifikaatti, mitä ilman ei kannata perustaa verkkokauppaa. Jos verkkokauppasi osoitepalkissa ei ole SSL-yhteyden paljastavaa lukkokuvaketta eikä verkko-osoitteessa https-lisäystä, voivat asiakkaat jättää ostokset tekemättä. SSL-yhteys tuo luottamusta, joten asiakas uskaltaa antaa yhteystietonsa ja lunastaa ostokset esimerkiksi luottokortillaan.

Koska sinulla on todennäköisesti nettiyhteys ja jotain myytävää, enää puuttuu domain. Domainhotellista voi ostaa domainin 9–11 euron vuosihintaan. Mieti huolella, mikä olisi myyvä ja mieleenjäävä domain. Tämä voi olla verkkokaupan perustamisen vaikein vaihe, koska monet hyvät domainit on jo varattu. Kun viimein löydät sopivan domainin, rekisteröi se saman tien, ja muuta domainin DNS-osoitteiksi SiteGroundin osoitetiedot. 

Enää puuttuu WordPress-sivuston ulkoasun viimeisteleminen. Kun valitset teemaa, tarkista, että se on yhteensopiva WooCommercen kanssa. Varmista myös latausnopeus, sillä hitaat sivut ovat toinen iso syy sivustolta karkaaville asiakkaille. 

Kun teemakin on valittu, asenna sivustolle verkkokauppalisäosa WooCommerce. WooCommerce on helppokäyttöinen, joten et tarvitse aikaisempaa kokemusta sen käyttämisestä. Verkkokaupan perustaminen on suorastaan superhelppoa WordPressin ja sen lisäosa WooCommercen avulla! 

WooCommerce logo

Vinkkejä verkkokaupan perustamiseen 

Edellä on karkea selostus siitä, mitä verkkokaupan perustaminen vaatii, ja mitä se maksaa. Lopuksi annamme muutamia vinkkejä verkkokauppaa perustaville.

Tuotesivut kannattaa toteuttaa huolella, sillä niitä luodessa nähty vaiva voidaan palkita paremmilla myynneillä. Tuotekuvat ovat tärkeitä. Älä napsi suttuisia kuvia kännykkäkameralla – varsinkaan sellaisia, missä tuotteiden taustalla näkyy muita tuotteita, ihmisiä, sotkuinen keittiönpöytä tai esimerkiksi oma peilikuvasi. Maksa tarvittaessa ammattivalokuvaajalle (tai yritä löytää valokuvausalan opiskelija avuksi). 

Panosta myös tuoteteksteihin. Säästät paljon aikaa, kun kerrot mitat, hoito-ohjeet ynnä muut tiedot jo tässä vaiheessa, sillä muuten joudut vastaamaan puhelin- ja sähköpostitiedusteluihin.

Tarjoa mahdollisimman montaa maksutapaa, kuten korttimaksua, verkkopankkimaksua ja osamaksurahoitusta. Jos mahdollista, valitse verkkomaksupalvelujärjestelmä, missä ei ole kiinteitä maksuja, vaan mikä veloittaa sinua toteutuneiden myyntien perusteella.

Asiakkaat arvostavat myös sitä, että tuotteiden toimittamiseen on monia vaihtoehtoja. Tarjoa ainakin ilmaista noutoa, toimitusta lähimpään postiin sekä kotiinkuljetusta. Voit saada lisämyyntiä lupaamalla ilmaisen toimituksen tietyn vähimmäistilauksen jälkeen.

Muistathan myös laatia tietosuojailmoituksen uusien tietosuoja-asetusten mukaisesti. 

Tilaa sähköposti-ilmoitukset uusista myynneistä siihen sähköpostiin, mitä varmasti käytät usein. Näin yksikään tilaus ei jää vahvistamatta ja toimittamatta. 

Enää ei tarvitse järjestää kuin kirjanpito ja verkkokaupan markkinointi. Pyydä tarjous useammalta eri tilitoimistolta, joilla on käytössään sähköinen kirjanpitojärjestelmä. Sähköinen kirjanpito säästää aikaa ja vaivaa sekä rahaa. 

Verkkokaupan markkinointi on kokonaan oma lukunsa. Siihen pitää panostaa kaiken aikaa, sillä muuten asiakkaat eivät löydä verkkokauppaasi. Kannattaa harkita markkinoinnin ulkoistamista ammattilaisille, niin et joudu opettelemaan kaikkea alusta. Aikaasi tarvitaan verkkokaupan ja muun ydinliiketoiminnan pyörittämiseen!